8.4.13

Tersenyum Kelat

Baru-baru ini berkesempatan untuk bermusafir dengan beberapa orang sahabat. Itulah kemanisan yang tidak saya rasai sewaktu sekolah rendah dan sekolah menengah. Pengalaman dan cabaran sangat mematangkan kita. Di situlah kita cuba membina pendirian dan harapan agar kita mampu berpegang teguh pada sesuatu. Namun, tiang atau prinsip Islam sudah ianya menjadi dasar pegangan kita. Segala aktiviti dilakukan secara bersama sama ada makan minum, tidur, dan semestinya solat berjemaah. Nikmat keimanan dan ketenangan sangat terasa walaupun ia  menjengah sementara bergantung juga pada pemikiran masing-masing. Adakalanya, masalah lain sentiasa menuruti kita ke mana jua.

Dalam hiruk pikuk bersembang mesra, pelbagai tajuk dikongsikan secara hangat. Daripada hal yang kecil sehinggalah sebesar-besar agenda, lagak menteri katanya.  Antara topik yang dilontarkan adalah mengenai sambung pelajaran, perancangan masa hadapan, perkahwinan, calon isteri, dan perkara-perkara yang tentunya agak memualkan bagi yang hidupnya penuh dengan kebosanan dan buruk sangka. Sesekali sembang, terkadang khilaf pendapat, sunyi sebentar, cuba menelan perbezaan pendapat, 5 minit berlalu, tajuk yang lain bertukar ganti. Senyum dan gelak menjadikan keadaan kembali ceria. Setiap tajuk dibincangkan secara terperincin dalam suasana yang harmoni, alangkah indahnya jika setiap organisasi mengamalkan perbincangan sebegini. Inikan tidak, seorang bercakap, yang lain diam. Jauhnya panggang dari ayam perap.

Sedang ralik berbincang mengenai perancangan masa hadapan (rumah tangga?), cinta manusia, dan sekeping ijazah, bermacam-macam anggaran tahun yang dirancangkan. Ada yang mahu kahwin awal, ada yang masih mencari sama ada mahu gunakan khidmat swasta atau kerajaan, ada yang mahu menuntut ilmu terlebih dahulu. Ada yang mahu kahwin pada usia begini, beli rumah begitu. Seolah-olah pengarah filem yang sedang merancang pergerakan pelakon, kesemuanya terperinci beserta dialog. Ya, filem kehidupan yang kita cuba cuci gulungan rakamnya. Semuanya tersenyum riang, seolah-olah segalanya bakal terjadi esok hari, sebolehnya mahu ia berlaku secara pantas dan cepat. Tetapi, suatu suara cuba memecah kegembiraan kami, 'seronok ya kita merancang itu dan ini, tapi jangan lupa, ada satu adegan yang tidak dapat kita rancang, iaitu bilakah kita akan mati?'. Astaghfirullah, kami terkejut dan tersentak. Kegembiraan yang masih berbaki, diakhiri dengan senyuman. Yang juga kelat.

No comments:

Post a Comment