20.4.13

Apakah Ini?

Beberapa hari lepas, aku mendapat berita bahawa permohonan aku untuk ke Jordan telah diterima oleh Kementerian Pengajian Tinggi, aku menarik nafas lega dan mengatakan ini satu khabar gembira, alhamdulillah. Terus aku maklumkan kepada akak aku, seronok dia dan terus beritahu pada suaminya. Kemudian di post status di facebook dan menelefon ayahku, seronok dan seronok. Begitulah tindakannya, gembira tak terkata, terasa puas dan bangga dapat menjagaku sejak kecil. Aku sebenarnya agak tergamam, apakah betul berita ini. Ya, benar. Sebelum ini pun aku sudah diberitahu bahawa peluang aku sangat tinggi untuk diterima memandangkan peratus subjekku mencecah 95.5%. Hanya 8 lelaki dan 10 perempuan sahaja yang diterima ke Jordan untuk kuota bagi Darul Quran. Sekali lagi aku mengucap syukur, alhamdulillah.

Aku tidak mahu terburu-buru menyebarkan berita ini, bimbang mengguris hati-hati sahabatku yang tidak terpilih. Aku tidak mahu dikatakan berlagak dan terlalu yakin dengan keputusan itu. Rasa sedih juga bila beberapa orang sahabatku tidak dapat menyambung pengajian di sana. Kali ini KPT juga mengetatkan syarat-syarat untuk layak memohon. Ada seorang sahabat aku yang menghantar mesej di facebook, menyatakan kekecewaan terhadap semua ini. Begitulah, mahu tidak mahu, kehidupan perlu diteruskan. Kita perlu sentiasa positif dalam mencari jalan keluar terhadap setiap permasalahan yang dihadapi. Soal positif semua ini, ianya boleh dihuraikan dengan sangat panjang lebar. Sudah lama ia begitu tersimpan di dalam benak minda aku. Cuma kali ini ada ruang blog, kita dapat berkongsi jua.

Sejak sekolah menengah, pelbagai janji telah aku taburkan di hadapan Tuhan. Janji untuk berubah menjadi insan yang lebih baik setiap kali memperoleh keputusan peperiksaan yang baik atau mendapat durian runtuh. Rupa-rupanya, aku ini diktator senyap bagi diriku. Betapa munafiknya aku dapat dirasakan setiap hari, setiap masa. Kita umpama menipu diri sendiri. Tanpa orang mengetahui. Janji dengan rakyat pun sudah dikira besar, apatah lagi janji dengan Tuhan. Mungkin kalian maseh mencari kaitan antara tajuk di atas dengan huraian sebegini. Tidak mengapa, di akhirnya kita akan persetujui bersama-sama. Setiap rezeki yang berlalu, kita umpama disegarkan kembali rasa bermuslim. Bila ditimpa musibah, seolah-olah ia lampu hijau untuk kita membuat maksiat. Benarkah cara kita merespon masalah dengan sebegitu cara?

Kita tidak serik untuk menabur lagi janji di hadapan Tuhan. Kita taubat dengan pura-pura. Kita tidak menghargai keluasan pintu rahmat Tuhan. Kita menipu, menipu dengan Tuhan. Tetapi, manakan bisa yang dicipta menipu Sang Pencipta. Kita teruskan kehidupan, bertahan dan bertahan. Namun, jatuh tetap juga menjadi turun naik dalam rencah perjalanan hidup. Menyebabkan kita mencari di manakah kebahagiaan yang sebenar. Aku tidak lagi mampu menghadam karya Prof Naquib Al-Attas berkenaan apa itu faham 'As-Saadah' sesuai dengan kerangkan pemikiran Islam. Masih terlalu berat bagiku, seorang umat Islam yang sangat pemalas. Macam manakah semua ini harus diterjemahkan?

Sering, kita mudah mentafsirkan setiap kebaikan yang kita peroleh merupakan satu sumbangan yang total daripada kita. Kita sering terlupa atau buat lupa bahawa setiap perkara yang berlaku merupakan keizinan daripada Allah tanpa menafikan kepentingan untuk kita berusaha dalam merobah sesuatu perkara. Itulah yang menyebabkan kita menyambut kurniaan Ilahi dengan hadiah maksiat, tiada langsung rasa syukur atau rasa hiba dalam merasa kemanisan rahmat Allah. Kita berada dalam kesesatan yang tersembunyi. Kita risau apakah ini satu kebaikan yang okey atau hanya istidraj daripada Allah untuk menjauhkan kita lagi dari rahmatNya. Aku risau dan bergetar hati. Hari yang berlalu, persoalan yang sering berputar dalam kepala, ya Allah, apakah ini?

1 comment:

  1. tahniah.. dan selamatke JORDAN..
    semoga dapat menabur bakti di tanah pertiwi kelak :)

    ReplyDelete