30.8.13

Ramadhan 2013

Saat aku sedang menaip tulisan ini, aku telah selesai mengemas beg dan barang keperluanku. Alhamdulillah, selesai dan tamat tugasku menjadi imam terawih di Sungai Sekamat, Kajang. Malam ni aku akan bertolak ke Pasir Puteh dan tiba di sana pada pagi raya. Sepanjang bulan yang mulia ni, banyak ujian dan cabaran yang aku alami. Betapa perit dan cekal saling berlawan dalam dadaku. Dimulai pada saat pra-Ramadhan dan majlis konvokesyen, aku mendapat berita ibu masuk kembali ke dalam wad, luluh hati hanya Allah yang Maha Mengetahui, di saat jiwa sudah tawar untuk masuk ke dalam dewan, ibuku menelefon dan memberi semangat. Subhanallah, seorang ibu mampu menjadi pejuang yang sebenar walaupun sedang terlantar di dalam wad. Jatuh perasaan dan semangat tidak mampu dikongsi pada semua orang. Benar, ujian yang kita lalui mematangkan kita, ia membuatkan kita lebih tua. Moga dijauhkan segala penyakit dalam tubuh badan.

Usai majlis, pada malamnya aku segera menyimpan barang dan bertolak pada malam itu juga dengan menaiki bas. Bergurau senda dengan sahabat dengan meminta wang belanja daripada mereka, tak ku sangka, hampir 6 orang yang menghulurkan wang kepadaku, hatiku menangis, apakah ini ya Allah? Kemanisan ukhuwah terasa bukan pada nilai wang itu, akan tetapi tangan yang menghulur dan jiwa mereka yang memahami keperitan membuatkanku rasa kembali bersemangat untuk meneruskan hidup ini. Alhamdulilah, 2 orang rakan sudi menemani untuk menghantarku ke stesen ktm yang terletak di tanjung malim. Ya Allah, saksikanlah kemurahan hati sahabat-sahabatku, temukan kami di dalam syurga nanti, amin. Saat hendak beredar, seorang lagi rakan menghulurkan wang, aku menolak dengan tegas, tetapi dia mula bermasam muka. Aduh, provokasi tak bertempat, aku mengambil lalu memeluknya. Mungkin kalian tidak tahu, mereka ni antara yang agak nakal pada pandangan orang, tapi jika kita benar-benar mendekati dan memahami, percayalah, kebaikan mereka akan menenggelamkan sedikit kekurangan yang ada.

Tiba di Pasir Puteh pada subuh hari, tidur yang lena membuatkanku terlajak perhentian, berhenti di tengah jalan, solat Subuh di stesen minyak yang  berhampiran, sambil menadah tangan mengadu kepadaNya segala jerih dan payah. Aku menaiki bas awam, turun di pekan, kemudian mengambil teksi untuk sampai ke Hospital Tengku Anis. Tiba sahaja dalam wad, lantas aku menyerahkan diploma aku kepada ibuku, beliau buka, baca dan terus cium. Bangga agaknya. Bagiku, itulah majlis konvokesyen ku yang sebenar, tanpa VIP, tanpa makanan yang lazat, tanpa pendingin hawa, yang ada cuma beberapa jururawat yang kadangkala memandang kami penuh keraguan, sifat ingin tahu agaknya. Aku tidak lama di sana, sangat sedih, gila, meninggalkan ibu seorang diri dalam wad, semata untuk melangsaikan tugas di negeri lain. Tapi, kalaulah kalian tahu betapa beratnya amanah, betapa pentingnya kepedulian terhadap gerak kerja, betapa peritnya ke sana sini tanpa wang yang cukup, insya Allah.

Masa yang ditentukan, aku bergerak Kajang untuk memulakan tugas imam terawih sana, tanpa ku sangka, sememangnya aku tiba sangat lewat dan dalam keadaan kelam kabut. Sedangkan pada malam itu tugas aku bermula, tiba di rumah, dengan keadaan fizikal dan mental yang tak berapa stabil, aku segera menyarungkan jubah baru dan segera ke surau Madrasatul Ummahat. Alhamdulillah, tugas pada malam itu selesai walaupun ade beberapa kelemahan yang aku sesalkan akibat tidak membuat persiapan yang awal sebelum memulakan tugas. Malam itu sangat keletihan, alhamdulillah, kemudahan yang disediakan sangat selesa, macam masuk hotel pula. Hanya syukur dan lafaz terima kasih yang tidak terhingga, itu yang ku mampu balas kembali. Maka, malam itu bermulalah Ramadhanku yang entah ke berapa kali, berjauhan dengan keluarga, ya, keseorangan, tak mampu untuk gambarkan dengan tulisan, hanya air mata sering menjadi teman sambil hati memujuk diri, Allah takkan uji hambaNya melainkan hamba tersebut mampu menempuhinya dengan jaya.

Sepanjang Ramadhan, tugasku bukan hanya berulang alik ke surau untuk melunaskan tugas sebagai imam terawih, Namun, gerak kerja yang berbaki mesti dilaksanakan juga walau jawatan sudah lama tamat tempohnya, Jujur, cuti yang ada selepas diploma hanya dapat dirasai beberapa minggu sahaja, sangat cemburu dengan sahabat-sahabat lain yang mula menikmati gaji kerja, kelas ilmu di pondok, diskusi, wacana, tetapi aku? hanya mampu memujuk diri yang masa itu pasti akan diganti olehNya. Pengorbanan? aku rasa benar, kerana inilah kepahitan yang kita telan. Gerak kerja mendesak untuk ke sana sini, berhabis wang ringgit, tapi insya Allah, rezeki itu milik mutlak Allah. Ada sahabatku yang terpaksa meminjam wang daripada partner imam terawih, dan bila tiba pertengahan Ramadhan, sudah kehabisan wang. Percayalah sahabatku, Allah Maha Menyaksikan pengorbananmu itu. Percayalah, kehidupan akhirat kekal dan abadi, tanpa masa, selama-lamanya. Berbuka puasa di atas kereta, menjadi suatu kelazatan, nikmat ukhuwah umpama ulam dan budu, tiada terpisah. Terkadang, aku kelam kabut pulang ke rumah, semata ingin merasai makanan yang ada di rumah. Beberapa kali hampir kemalangan, namun Allah Maha Melindungi.

Di saat berada dalam kesempitan dan kepayahan, sentiasa ada kesenangan dan kemudahan. Itu adalah lumrah alam yang pasti. Dalam tekanan, adanya makan yang sangat lazat, dalam keletihan, adanya minuman yang menyegarkan, dalam kesempitan wang, adanya tangan yang mengurangkan beban. Segalanya saling bergandingan. Indah.

Kamar Itu, 7/8/2013

No comments:

Post a Comment