16.11.12

Tidur Yang Lena Terganggu

Apa perasaan kita apabila sedang tidur lena, tiba-tiba ada orang cubit punggung. Mesti rasa marah dan tidur kita sudah terganggu. Tidur yang lena boleh disamakan dengan peribahasa “Orang mengantuk disorongkan bantal”. Tapi apa yang aku cuba bawa pada penulisan ini adalah tidur yang dimaksudkan adalah fikiran dan perasaan. Ya, fikiran dan perasaan yang dahulunya aman dan tenteram kini terganggu. Aku sudah mulai keliru antara tidur yang lena dengan tidur yang tidak lena. Adakah tidur yang lena merupakan suatu zon selesa yang patut dielakkan atau kita semua memerlukan tidur yang tidak lena agar kita tidak berada dalam kelalaian. Sudah tentu tidur dan fikiran/perasaan tidak boleh disamakan dengan keadaan realiti.

Beginilah keadaan yang sedang aku alami, aku mengalami fikiran dan perasaan yang sangat tidak selesa. Seolah-olah apa yang aku buat semuanya salah dan aku harus sentiasa mengikut telunjuk dan arahan orang. Adakah aku telah menjadi pak turut? Atau aku sebenarnya telah menghargai dan meraikan kebebasan berpendapat dan kebebasan dalam bertindak untuk orang lain. Sudah tentu aku keliru dalam memahami kebebasan yang sebenar lantaran pembacaan aku yang sangat sedikit dan superficial. Jadi aku tidak boleh wewenang menghukum orang, yang tinggal pada diriku hanya kepercayaan. Aku tidak suka memaksa orang menerima pendapat aku. Cuba bayang, kita paksa orang yang tidak sakit perut untuk berak cair, sudah tentu ianya mustahil. Untuk analogi yang lebih selesa dan tidak memualkan, carilah sendiri.

Kepenatan,keserabutan,ingin melarikan diri,permusuhan, semuanya bercampur baur dalam pemikiran aku. Ironinya, perasaan sebegini biasa dihilangkan oleh tidur yang lena. Oh, tidur yang lena ada kaitan dengan masalah aku sebenarnya. Ataupun tidak, tidak pasti. Atau bagaimana. Setiap orang ada impian dan kemahuan, aku juga begitu. Aku mahu berada di sebuah pulau yang asing, yang ada hanya aku dan teman-temanku iaitu buku-buku milikku yang semakin berhabuk di raknya. Aku mahu mendapat sebanyak mungkin maklumat agar segala apa yang aku lontarkan ada asasnya, ada sumbernya, ada benarnya, tiada sangkaan sahaja. Di celahan itu, harapan aku agar semua dapat bersatu, kita letak tepi perbezaan, kita hilangkan ego dan dendam, yang tinggal hanya kita dan keamanan. Agar insan lain bisa menghirup kemahiran dan kebolehan kita. Di sini, kita di atas, orang awam di bawah. Jika kita lalai, di sana kita bakal duduk di paling bawah. Bezanya bukan sahaja atas dan bawah, akan tetapi bezanya sementara atau kekal selamanya. Di sini adalah dunia, di sana akhirat jua.

Aku ingin berkawan dengan semua, agar semua ceria. Aku senyum melalui senyuman kawan-kawan aku dan aku gelisah jika mereka gelisah. Semua kita sama, bezanya cuma taqwa dan juga iman di dada. Aku cuba lakukan apa yang aku terdaya untuk merapati semua, moga Allah memandang walau secebis cuma. Kerana banyak urusan aku denganNya tidak selesai dan Dia sudah tentu memurkai aku. Bukankah begitu? Tidur aku akan lena jika mereka semua tiada sangkaan, tiada dendam, mudah berkawan, saling bersenyuman, berpimpinan tangan, erat bergandingan. Aku tidak kontradiksi pada perubahan, jika ianya baik, bagus sahaja. Kita harus saling menolong dalam kebaikan. Ataupun kebaikan itu hanya ditafsir sesuka hati manusia. Tidak mengapa, bagiku ini sudah baik, kamu bukan Nabi atau wali. Kita semua akan rugi dan letih, jika tidur tidak lena.
15.11.12/9.53PM

No comments:

Post a Comment