16.11.12

Muhasabah Buat Diriku

Aduh, pagi tadi diri ini sekali lagi telah dihentam oleh murobbi. Kawan di sebelah mengatakan, ini adalah suatu tembakan tepat di kepala. Tak boleh baca kitab Arab, lemah akademik, hafazan hancur, yang diingat hanyalah awal maqra,awal juzu, dan awal surah sahaja, sibuk dengan persatuan, program, demonstrasi, aktivis dakwah dan lain-lain. Mudah bicara, segala-galanya tidak berjalan dengan lancar. Teguran dan kritikan yang pada awalnya lembut menikam sehinggalah tajam menghujam. Membuatkan diriku termenung panjang, tersenyum tawar, mengangguk benar.

Tetapi, aku ucapkan ribuan terima kasih kepada murobbiku ini kerana telah memberi teguran yang ikhlas dan jelas. Aku lebih rela menghadapi keadaan sebegini daripada menghadapi entiti yang hanya datang kelas, buka kasut dan kitab, menterjemah dan mensyarah, soal jawab, dan tutup kitab, pakai kasut, balik rumah, selesai. Tanpa ada pesanan atau mutiara kata dari orang yang makan garam lebih awal, tiada nasihat pelembut hati, tiada teguran mengetuk aqal, apatah lagi lawak jenaka yang bisa menghidupkan suasana dalam kuliah. Aku harus akui, beliau merupakan antara murobbi terbaik yang pernah aku jumpa.

Aku bersetuju dengan hampir kesemua teguran yang diberikan. Walaupun malu dan kecewa, tetapi aku harus berlapang dada,mengakui kesalahan,merendahkan ego dan sentiasa memperbaiki diriku. Mana mungkin seorang murobbi beri nasihat dengan niat untuk menyakiti, pasti dia mahukan kita menjadi yang terbaik dalam kalangan orang-orang kebanyakan pada hari ini. Dia tidak mahu kita menjadi mandul ataupun perogol kepada ummah yang semakin lemas diliwat kejahilan dan bebalisme. Murobbiku mengajar agar kita menjadi orang yang ada ilmu, punyai kehebatan untuk disumbangkan kepada masyarakat kelak. Al-Quran di dada bisa menjadi modal untuk berbangga pada gambaran yang zahir sahaja, pada batinnya hitam pekat disaluti dosa-dosa.

Kelemahan pada diriku telah membawa kesan yang buruk pada amanah yang aku sandang. Amanah menjadi hina apabila dipegang oleh orang yang hina seperti diri aku. Aduhai, dosaku berlipat ganda hanya Allah sahaja Yang Mengetahui. Pengurusan diriku menjadi tidak menentu. Adakah amanah ini semakin dibenci sehingga orang mahu melarikan diri dan tidak mahu terlibat dengannya lagi. Aku doakan semoga Allah membimbing diriku untuk aku memilih jalan yang diredhaiNya. Dan aku doakan agar Allah melindungi murobbiku ini dan seluruh keluarganya, agar dia masih teguh berdiri untuk membimbing kami, memberi teguran kepada kami, dan bergurau dengan kami. Jasa seorang murobbi mana mungkin dibanding dengan usaha seorang anak didik. Kilometer yang berpuluh takkan sama dengan puluhan meter dan kaki. Itulah mahar pendidikan.

Malu untuk aku luahkan, tapi sudi untuk aku kongsikan. Aku cuba tekad erat menanam azam untuk menambah ilmu, memperbaiki kelemahan hafazan dan bahasa Arab serta pengurusan diriku. Aku mahu sumbang sesuatu untuk generasi akan datang. Bekalan menghadap penghakim padang Mahsyar, di kala ribuan ulama beratur dengan kitab-kitab karangan mereka, aku cuma tertunduk hina dalam keadaan tidak berpakaian, berangan untuk meneguk di titisan Kausar, indahnya angan-angan si pengkhianat amanah. Diri  dilumuri darah dosa dan noda, hancing bau terpinggir pada pandangan makhluk alam, apatah lagi penciptanya. Akhir perkongsian, perkara ini aku gazetkan di alam maya agar aku sentiasa mengingati nasihat murobbiku, menghargai hikmahnya, dan aku berharap aku mampu membalas jasanya dengan menghadiahkan kejayaanku padanya suatu hari nanti, insyAllah. Ya Allah, tutupilah aib murobbiku daripada pandanganku dan jangan Engkau hilangkan keberkatan ilmunya terhadap aku. Amin.

16.11.12/2.40PM
               

No comments:

Post a Comment